RemKoolhaas- S, M, L, XL,
TurkishTranslation of Introduction Section
1995 yılında MonacelliPressten yayınlanan, hepimize büyük etki yaratan, S,M,L,XL kitabı hala güncelliğinikorumaya devam ediyor.
In 1995, Monacelli Press released a book, "S,M,L,XL," whichleft a sensational impact on all of us, and it still carries its timelessness.
Giriş
Mimarlıkkaba tabir ile, sınırsız güç ile iktidarsızlık arasında riskli ilişkidir. İlk görüşte kendini gerçekleştirmesinin veDünyanın bunun üzerinden şekil almasına veya mimari fikirlerin somutlaşması adına bireysel veya kurumsal iş verenebağımlı olduğu düşünülür. Ancak, rastlantısallık mimarlığın temelinioluşturmaktadır. Mimarlar plansız gelişen, hesaba katılmamış parametreleresahip süreçler ile ilişki halindeyken; bu süreçlerin yerleştiği ülkeleri ve buülkelere dair yetersiz donanımları ile yüzleşirler. Mimarlık, tanım olarak kaotik bir maceradır. Mimarıahenk empoze edilmiş bir mimari, ve otosansüre uğramış bir icra temsil eder. "S,M,L,XL" içinde bulundurduğu verileri, yapılarınölçülerine göreorganize etmektedir. Açıklama metinler, projelerin aralarında yer alarak kendibaşlarına bağımsız bölümlerşeklinde konumlanmıştır. Bu uğurda çelişkiden kaçınılmamıştır. Kitap, arzuedildiği gibi okunmaktadır.
Mimarlıkile toplum arasındaki ilişki adına netlik getirmek gerekirse, "S,M,L,XL" bir birleştirici göreviüstlenerek mimarlığın bulunduğu günceldurumları açıklığa kavuşturmayı hedefler. Bu sansasyonel niyeti hem kibirli hemde çekimser bir tavırı beraberinde getirir. Aynı anda hem değerleri düşürürken,yükseltmeye de çalışır. Bunun sebebi ise değerleri, inançları ve alışkanlıklarıyıkmak ve tekrar inşa etmek ilişkisine ulaşmaktır. Modern verileri göz önündebulundurarak, mimarlığın erişebileceği yeni potansiyelleri keşfetmeyi hedefler.Bilindiği gibi mimarlık, her değişimindekendi değişmez özüile karşılaşır."S,M,L,XL"mimarlığı bir mahkuma benzediğinin ve kurtuluşun yüklerinden arınmak olduğununbilincindedir. Cevabını da farklı bir mimarlığın arayışında aramaktadır.
Introduction
Architecture is a hazardous mixture of omnipotence andimpotence. Ostensibly involved in "shaping" the world, for theirthoughts to be mobilized architects depend on the provocations ofothers-clients, individual or institutional.
Therefore, incoherence, or more precisely, randomness,is the underlying structure of all architects' careers: they are confrontedwith an arbitrary sequence of demands, with parameters they did not establish,in countries they hardlyknow, about issues they are only dimly aware of, expected to deal with problemsthat have proved intractable to brains vastly superior to their own.
Architecture is by definition a chaoticadventure.
Coherence imposed on an architect's work is eithercosmetic or the result of self-censorship. S,M,L,XL organizes architectural material according to size;there is no connective tissue. Writings are embedded between projects not as cement but as autonomous episodes. Contradictions arenot avoided. The book can be read in any way.
To restore a kind of honesty and clarity to therelationship between architect and public, S,M,L,XL is an amalgam that makes disclosures about theconditions under which architecture is now produced. Its epic scale is botharrogant and hesitant. It tries to deflate and reflate architecture-to destroyand rebuild. On the basis of contemporary givens, it tries to find a newrealism about what architecture is and what it can do. In other words, this isa painfully utopian enterprise.
The more architecture mutates, the more it confrontsits immutable core. Yet S,M,L,XL is a search for "another" architecture,knowing that architecture is like a lead ball chained to a prisoner's leg: toescape, he has to get rid of its weight, butall he can do is scrape slivers off with a teaspoon.